Ahad, 2 November 2014

Tips Penjagaan Wajah

Assalamualaikum..

Hari ni dapat soalan cepumas..

Macam mana nak cantik?

Oh..Adik,semua orang cantik tau.Takde satupun kat mka bumi ni Allah ciptakan tak cantik.Lagipun cantik tu benda subjektif yang berbeza mengikut pandangan manusia.Ada orang kata gemuk tuhodoh,ada yang kata gemuk tu comel.So,depends atas orang tu.. 

Tak payah lah nak buat bedah plastik semata-mata nak cantik.Dosa tau.. Tapi sebagai perempuan memanglah kena jaga diri..walau tak cantik macam Angelina Jolie tapi paling kurang takde lah hodoh macam hantu Mak limah kan..huhu..


    Kali ni nak berkongsi tentang tips penjagaan kulit..macam dah biasa sangat kan..google pun boleh tahu kan.Tapi kali ni nak share apa yang saya amalkan.Sebab ada sahabat sahabat yang bertanya.Jadi saya share serba sedikit apa yang saya amalkan.
 
      1st sekali ialah tentang skincare.. yang tertanya-tanya mana yang best,boleh amalkan set NUTRIWHITE..hasilnya sangat memuaskan sebab buat kulit bersih dan makin cerah.Rupanya ramai tak tahu macam man acara yang betul nak cuci wajah.apa yang paling penting ialah cuci muka.Masa bila? Saya amalkan setiap kali bangun pagi dan sebelum tido.Tapi kalau pakai mekap pergi kelas ke jalan-jalan ke..memang balik terus cuci muka.jangan biar lama-lama atau nak tido baru nak cuci sebab mekap tu akan buat liang pori tersumbat dan acne akan muncul dengan riangnya..oh…no!!

       Bangun tido kena cuci muka ke?Yes,walaupun kita Cuma tido tapi kuman tu sentiasa ada.Bayangkan kita tido 8 jam..berapa banyak kuman yang melekat kat muka kita.Bantal tido tu pun bukan bersih sangat walaupun Nampak macam bersih.sebab tu sebelum tido lapik bantal dengan tuala bersih.barulah benda –benda asing yang ada kat bantal kan muka kita.Cuci muka adalah elemen penting dalam penjagaan wajah.Walaupun korang rasa cerewet dan malas..tetap kena rajin kalau nak kulit cantik..Tengok retis2,kalau malas xdenye body slim dan muka cantik.

  Seterusnya lepas cuci muka.mesti pakai toner.dan pelembap.pelembap ni penting sangat2 sebab bila cuci muka ,kelembapan kulit akan hilang dan kena cover balik pakai pelembap.jenis kulit muka kering lagilah kena rajin pakai.nak kekalkan kelembapan pada kulit.

  Okay..ni tiga perkara asas yang paling penting.Nak pakai produk apa yang sesuai?kalau kulit muka berjerawat dan sensitive saya cadangkan guna produk dari bahan semulajadi.Contohnya macam NUTRIWHITE.. produk ni sangat osem,boleh Nampak kesan yang  serta merta bila pakai dan dia ada effect boleh mencerahkan kulit wajah.Yang lagi best boleh tahan sampai 8 bulan..Waoo…jimat kan.

    Perkara tambahan lain yang saya amalkan ialah supplement .ofkos dari SHAKLEE..Alhamdulillah,bila  amalkan supplement ni kulit makin cerah dan tak kusam macam dulu.Jerawat pun jarang2 je muncul.Yang paling best kulit makin licin,jadi pakai mekap sikit pun dah cukup.Sekali seminggu saya amalkan scrub dan  MASKER  ESP SHAKLEE.apa yang best dengan produk supplement ni bukan je untuk makan tapi boleh gunakan sebagai masker..Selain masker ESP,boleh buat masker  VIT C dan VIT E..

Okay.,tu je amalan penjagaan kulit saya.Kunci utama nak jaga kulit bukannya produk yang mahal tau.tapi RAJIN.Kalau pakai produk yang murah pun tapi kita pakai dengan cara yang betul dn rajin amalkan insyaAllah boleh dapat hasil yang memuaskan.Tapi hati-hati pilih produk terutama yang ada bahan kimia.Effect dia memang dahsyat.Tengok pun ngeri je bila banyak sangat produk yang takde kelulusan KKM ni.Ok Girls..selamat mencuba.

P/s: My Junior...MC for Majlis Anugerah Kepimpinan Pelajar Unisza 2014.You did a good Job

Tiada ulasan:

Catat Ulasan